Jaargang 66 Nummer 5

Als de tijd weer daar is, wordt overal wel geschreven over de heilige Nicolaas van Myra: de feiten en de verhalen. Dolf Bruinsma schrijft over hem voor Pokrof.

De Russische Sint-Nicolaas verschilt van de Nederlandse Sint. De rol die onze Sinterklaas heeft, wordt in Rusland vervuld door Ded Moroz, Grootvadertje Vorst, die als een soort Santa Claus op 31 december zijn cadeautjes rondbrengt. Sint Nicolaas is daar echter als heilige een wonderdoener en beschermer van Rusland. In onze eeuw zijn enige stukjes gebeente van de heilige nog in Rusland geweest om als relikwie te worden vereerd. Ze werden in mei 2017 voor een poosje aan Rusland uitgeleend.


Overige onderwerpen

Johan Meijer schreef over het Byzantijnse kerkelijk jaar, dat in de achtste eeuw zijn definitieve vorm kreeg. Paul Baars beschrijft hoe Russisch-orthodoxe priesters onlangs met een Open Brief ten onrechte veroordeelde demonstranten tegen de regering verdedigden. De Armeens Apostolische katholikos Aram I  ging in een recente lezing in op het belang van de oecumene, waarin hijzelf een belangrijke rol speelt. De meditatie handelt over het feest van de Besnijdenis des Heren in de Kersttijd, op 1 januari. Archimandriet Cyril Hovorun vat de verhouding tussen Kerk en Staat in Rusland samen onder het woord ‘utilitarisme’ en legt uit wat hij daarmee bedoelt. Vroeg of laat wordt het volk dat dit utilitarisme krijgt toegediend ontevreden, en de Kerk raakt zo in diskrediet.