De regering Erdogan heeft beslist dat de Aya Sofya – eerst een keizerlijke kerk, daarna een keizerlijke moskee en vervolgens sinds 1934 een museum – weer een moskee wordt.
In het buitenland heeft dit veel negatieve reacties opgeroepen. Natuurlijk allereerst van Griekenland en Rusland. Maar ook de Europese Unie heeft de maatregel veroordeeld. Is dit terecht? Is er een verdrag geschonden?
Hernieuwde ingebruikname
In het artikel ‘De Aya Sofya is weer een moskee’ gaat Gerrit Steunebrink in op deze hernieuwde ingebruikname van de Aya Sofya als islamitisch bedehuis.
Steunebrink legt uit wat de betekenis van de Aya Sofya is voor Turkse moslims. Ook gaat hij in op de reacties op deze hernieuwde ingebruikname, positieve en negatieve, zowel van christelijke als van
islamitische zijde, zowel van binnen als buiten Turkije. Hij noemt de beslissing die door president Erdogan werd genomen overigens geen bijdrage aan de dialoog tussen christendom en islam, wat volgens hem niet wil zeggen dat er geen nieuwe initiatieven in die dialoog in Turkije genomen kunnen worden.
Overige artikelen
Kees Hulsman vertelt over hulp die de geboden wordt aan Afrikaanse vluchtelingen in Egypte door de Comboni-missionarissen. Paul Baars schrijft over de kerken in Belarus tussen twee vuren: het dictatoriale regime van Loekasjenko en de bevolking die daartegen in opstand komt. De meditatie gaat over de betekenis van Athanasius de Grote. Nick Pouls schrijft over Irinej Bulović, Servisch-orthodox bisschop van Bačka, en Dolf Bruinsma behandelt Josephien van Kessel’s proefschrift over de Sophia-leer van Sergei Bulgakov. In de rubriek ‘Byzantijnse liturgie’ gaat het over stichen en stichieren, geschreven door Johan Meijer.