In de 15e en 16e eeuw was er een bijzondere gevoeligheid in Europa voor het einde der tijden. ‘Het Laatste Oordeel’ leek nabij, zo betogen Victoria van Aalst en Annette Rijtma in hun gelijknamige artikel, deel I, in Pokrof 2015- 1. Deze ‘hype’ was ook zichtbaar op iconen.
“In 1453 was Constantinopel gevallen en het jaar 1492 werd gezien als het begin van de slotfase van het 7e millennium na de schepping van de wereld door God.”. Deze “eschatologische crisis” uitte zich in het bijzonder in een voorliefde voor (meest grote) iconen van het ‘Laatste Oordeel’. Zoals de vroeg-zestiende-eeuwse icoon in de kerk van het Karpatendorpje Lukov-Venécia, in Oost-Slowakije.
Reuring rond de Troon
Op de icoon staat boven Christus’ troon in de hemel, beneden staat de lege stoel op aarde al klaar. Hierop zal Christus zetelen bij zijn spoedig verwachte Tweede Komst als rechter om te “oordelen over levenden en doden”. Rondom beide tronen speelt zich van alles af. Van Aalst en Rijtma vertellen er aan de hand van relevante bijbelcitaten boeiend over. Deel II zal verschijnen in Pokrof 2015-2, eind maart.
Ook nog in Pokrof…
Verder in deze eerste Pokrof-editie van 2015 nog vele andere boeiende thema’s: zeventiende-eeuws Orthodox Amsterdam; hedendaags geteisterd Syrië, waar een oosterse bisschop samen met zijn gelovigen het hoofd boven water proberen te houden en vooral de moed erin; Sint-Joris in Khabab, in hetzelfde Syrië; een meditatie over de Verloren Zoon; de Christus-icoon van het ‘H. Aanschijn’, geschilderd door Geert Hüsstege voor het ‘Religieuzenjaar’ 2015, én de vijfde aflevering van de serie ‘Byzantijnse Liturgie’ over de aanroeping van de H. Geest.
Foto’s
– De kerk van Lukov-Venécia (Foto: Wikimedia Commons)
– Boven de hemelse troon, onder de klaarstaande (rechter)stoel op aarde op de icoon van het Laatste Oordeel.
Op deze website vindt u ook de digitale versie van de hele jaargang 2014 van Pokrof.