In deze Pokrof schrijft Nick Pouls over de Russische componist Mili Balakirev. Diens composities werden gekenmerkt door nationalisme en oriëntalisme. Gedurende zijn leven werd Balakirev van atheïst later een fanatiek orthodox gelovige.
Invloed op diens werk
Na zijn bekering oefende de Russisch-orthodoxe traditie wel enige invloed uit op zijn muziek, maar die invloed bleef bescheiden. Bepalend voor zijn werk bleven het nationalisme en oriëntalisme.
Overige artikelen in Pokrof
Paul Baars schrijft over hoe in “(on)heilige Rusland” authentieke geloofsbeleving misbruikt kan worden door mensen die er een commercieel slaatje uit weten te slaan. Dolf Bruinsma vertelt het verhaal over een intrigerende figuur uit de Byzantijnse ‘middeleeuwen’, een asceet, Maximos de Hutverbrander. In de meditatie komt het gesprek aan de orde dat een andere asceet, Gregorios de Sinaïet, had met Maximos de Hutverbrander over het goddelijke licht, dat men in het hesychasme nastreefde te schouwen. Johan Meijer gaat in op de vraag naar de betekenis van de iconenwijding. Salaam Somi vertelt over de assemblee van de Conferentie van Europese Kerken in het Servische Novi Sad afgelopen zomer, waar zij als waarneemster vanuit de Syrisch-orthodoxe Kerk in Nederland aan deelnam. Deze Pokrof eindigt met een recensie van David Dessin’s boek ‘God is een vluchteling’ en met de rubriek ‘Byzantijnse liturgie’, dit keer over het ‘Heilig, heilig, heilig’ uit de Goddelijke Liturgie.