De schilder Photis Kontoglou zette de renaissance van de Byzantijnse iconografie in gang; zijn invloed reikt tot op heden. In de meditatie komt Mozes aan de orde, de grote profeet en Godziener, die een belangrijke rol speelt in het Oude Testament en in de Byzantijnse traditie. De middeleeuwse Georgische dichter Shota Rustaveli schreef het alom in Georgië geliefde gedicht ‘De ridder in het pantervel’. De Russische priester Alexej Uminskij bespreekt in een interview de redenen waarom kinderen soms niet van hun ouders houden. De Orthodoxe parochies in de diaspora zijn geroepen om bruggen te bouwen, o.a. tussen generaties en culturen. In de werkgroep Sint-Irenaeus zoeken orthodoxe en katholieke theologen naar eenheid; in de laatste bijeenkomst in Trebinje (Bosnië-Herzegovina) was het thema ‘Eenheid en schisma’. In de rubriek Byzantijnse Liturgie tenslotte komt de Akathist ter sprake, de beroemde lofzang op de Moeder Gods.

Pokrof

Het tijdschrift Pokrof (met jaargangen 1953-2022) was gewijd aan de wereld van het Oosters Christendom. Het blad werd gemaakt door de een onafhankelijke en oecumenisch samengestelde redactie. De redactie streefde ernaar diverse aspecten van het Oosters Christendom voor een breed publiek te presenteren. Behalve aan de spirituele kant van het Oosters Christendom (liturgie, iconen, muziek) besteedde Pokrof aandacht aan de geschiedenis van Oosterse Kerken, de orthodoxie in literatuur en kunst en aan de relatie tussen kerk en staat.

Het tijdschrift Pokrof ging in 1953 als initiatief van de paters Kapucijnen van start. Vanaf het midden van de jaren tachtig werd het uitgegeven door Aktie en Ontmoeting Oosterse Kerken. Vanaf 2001 was het een uitgave van de Katholieke Vereniging voor Oecumene. In 2022 werd het tijdschrift omgevormd tot het Platform Oosters Christendom, onderdeel van het Instituut voor Oosters Christendom (IvOC) aan de Radboud Universiteit.